Jolanta Kołodziej Program Szkolnego Klubu Europejskiego Gimnazjum w Niebieszczanach III etap edukacyjny
PROGRAM SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO
WSTĘP
Program przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum. Opracowany został w oparciu o Podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego Dziennik Ustaw nr 14 z dnia 23. 02. 1999 roku , programów nauczania przyjętych przez nauczycieli przedmiotów humanistycznych i przyrodniczych . przyrodniczych. W programie zostały uwzględnione również treści zawarte w ścieżce edukacyjnej : edukacja europejska. Program można realizować w gimnazjum wyposażonym w pracownię komputerową z dostępem do Internetu. Treści programu są związane z poznawaniem i poszukiwaniem przez ucznia swojego miejsca we współczesnej Europie. W programie ujęto również elementy wychowawcze zawarte w programie wychowawczym szkoły.
CELE EDUKACYJNE
· Określenie miejsca Polski i Polaków w integrującej się Europie · Rozwijanie tożsamości europejskiej budowanej na gruncie miłości do małej i dużej ojczyzny · Ukazywanie procesu integracji jako środka prowadzącego do przyśpieszenia transformacji ustrojowej i osiągnięcia warunków do długofalowego rozwoju kraju. · Kształtowanie w uczniach : - poszanowanie innych narodów, systemów wartości i sposobów życia - poczucie odpowiedzialności za swoje środowisko życia , gotowości uczestniczenia w rozwijaniu problemów swojej społeczności.
CELE SZCZEGÓŁOWE
· Propagowanie wśród młodzieży wiedzy na temat geografii, historii swojej miejscowości , regionu i Polski · Pogłębianie wiedzy na temat historii , kultury państw europejskich · Pogłębianie wiedzy uczniów o procesach integracji , strukturach UE, sposobach podejmowania decyzji w UE · Propagowanie idei demokracji · Zbliżanie do siebie ludzi młodych: przyczyniania się do integracji młodego pokolenia i wzajemnej tolerancji · Rozwijanie umiejętności zdobywania, segregowania i opracowywania zdobytych informacji · Rozwijanie umiejętności pozyskiwania zwolenników swoich projektów
TREŚCI PROGRAMU
Program Szkolnego Klubu Europejskiego zachowuje treści programowe zawarte w podstawie programowej MEN : · Miejsce Polski w Europie . Przykłady najważniejszych wzajemnych związków między Polską a innymi państwami europejskimi · Zasady ładu europejskiego opartego na wspólnej historycznej podstawie cywilizacyjnej : filozofii greckiej i biblii · Etapy procesu integracji Europy · Systemy wartości · Problemy środowiska lokalnego · Europa :podział polityczny, zabytki, przemiany gospodarcze. · Struktura Unii Europejskiej · Patroni Europy · Twórcy Wspólnot Europejskich · Tolerancja wobec różnorodności narodów Europy i Świata · Źródła konfliktów oraz próby ich rozwiązywania
SPOSOBY REALIZACJI CELÓW KSZTAŁCENIA
· Organizowanie i uczestnictwo w debatach · Organizowanie imprez ,spotkań · Prowadzenie gazetki ściennej · Organizowanie wystaw · Organizowanie konkursów szkolnych i udział w konkursach poza szkolnych · Zbieranie informacji i dokumentacji z działalności klubu · Prowadzenie kroniki klubu
Klub realizuje zamierzone cele współpracując z kółkami zainteresowań , gazetą gimnazjalną, biblioteką szkolną, Regionalnym centrum Integracji Europejskiej, oraz lokalnymi władzami.
OSIĄGNIĘCIA UCZNIA
Uczeń potrafi:
· zdobywać informacje z różnych źródeł, segregować i opracowywać je · współpracować w grupie · wyrażać własne zdanie · odróżniać opinię od faktów · pozyskiwać sojuszników do swoich projektów · korzystać z zasobów internetowych · korzystać z poczty elektronicznej i skanera · podejmować decyzje w sprawie grupy · prowadzić i brać udział w dyskusji · określić miejsce Polski i Polaków w integrującej się Europie
Uczeń zna:
· Historię oraz główne problemy swojej miejscowości regionu · Procesy integracyjne w Europie · Patronów Europy · Sylwetki głównych twórców Wspólnoty Europy · Struktury Unii Europejskiej · Symbole UE · Główne źródła konfliktów na świecie
Uczeń wyrabia w sobie :
· poczucie tolerancji dla innych narodowości · poczucie odpowiedzialności za środowisko w którym żyje · postawę otwartości i dialogu · świadomość że „ Jest Polakiem, więc jest Europejczykiem”
EWALUACJA PROGRAMU
Ewaluacja programu nie przewiduje form sprawdzania , gdyż zajęcia w klubie prowadzone są dla osób zainteresowanych Głównymi sposobami ewaluacji jest udział uczniów w przedsięwzięciach klubu, opinie uczniów , nauczycieli i rodziców o organizowanych uroczystościach , wystawach , debatach szkolnych: wyrażane na forum gazety gimnazjalnej, oraz lokalnej prasy.
|